VIMARU MARINE ENGINEERING FORUM
Bạn có muốn phản ứng với tin nhắn này? Vui lòng đăng ký diễn đàn trong một vài cú nhấp chuột hoặc đăng nhập để tiếp tục.

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

4 posters

Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by dungshoes 4/17/2009, 20:50

1. Phần tử nào đóng vai trò phản hồi chính trong HTTĐĐC tốc độ quay ?
2. Thời gian thay dầu định kì cho BĐT thủy lực ?
3. Độ nhớt của dầu dùng cho BĐT được lựa chọn căn cứ vào gì ?
4. Tốc độ quay của động cơ dao động có thể kết luận BĐT hỏng hay không ?

Mong mọi người giúp đỡ, thanks !

dungshoes
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 41
Registration date : 09/04/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by ocean16101982 4/20/2009, 16:30

1. Phần tử phản hồi chính trong HTTĐ ĐC tốc độ quay chính là các liên hệ ngược. Có 2 loại liên hệ ngược: liên hệ ngược cứng và liên hệ ngược mềm.
Liên hệ ngược cứng là một thanh cứng( feed back arm) mọtt đầu tì vào lò so tốc độ để thay đổi sức căng lf so đó, một đầu gắn trên Out put servo( nghĩa là nó di chuyển theo sự tăng hay giảm của fuel rack). Vì ko có hình vẽ nên tôi chỉ miêu tả như thế thôi.
Liên hệ ngược mềm là cơ cấu van trượt điều khiển bù chủ động và bị động. Tuỳ theo từng loại bộ điều tốc là UG hay PGA mà có các cơ cấu khác nhau.
2.Thời gian thay dầu cho BĐT thuỷ lực phụ thuộc vào hướng dẫn của Maker. Ta nên xem Intruction book của Maker để thay.
3. Dầu thuỷ lực của BĐT có 2 tác dung: lubricating oil và hydraulic oli. Độ nhớt của dầu thuỷ lực BĐT do Maker đưa ra( xem ở bảng Oil chart) thông thường nằm trong khoảng 7.5 Cst đến 650 Cst tuỳ theo BĐT.
4. Tốc độ đ/c dao động ta chưa thể kết luận là đ/c bị hỏng. Vì nếu vòng quay đ/c dao động trong phạm vi nhỏ có thể là vòng quay đ/c vẫn chưa vượt ra vùng không nhậy của nó vì thế BĐT không có tác dụng.
Thông thường BĐT cũ hay bị như vậy

ocean16101982
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 23
Age : 41
Location : Nam Định
Registration date : 14/04/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by dungshoes 4/29/2009, 10:20

Cám ơn anh đã trả lời giúp em !

Nếu những câu hỏi sau chỉ đc chọn 1 đáp án, thì mình sẽ chọn đáp án nào ?
2.Thời gian thay dầu định kì cho BĐT thủy lực :
a.1 năm
b.1/2 năm
c. 2 năm
3.Độ nhớt của dầu dùng cho BĐT được lựa chọn căn cứ vào :
a.Kích thước của BĐT
b.Tuổi của BĐT
c.Nhiệt độ làm việc thông thường của BĐT
d.Loại phản hồi được sử dụng

Em có thắc mắc ở câu hỏi 1 : với giải đáp của anh thì đó là 2 loại liên hệ ngược : liên hệ ngược phụ cứng và liên hệ ngược phụ mềm. " phụ " ---- " chính ". Câu hỏi đưa ra là " Phần tử phản hồi chính... " ??? Theo giáo trình em học thì : các liên hệ ngược là các phản hồi phụ chứ không phải phàn hồi chính. Trong giáo trình có nói :
_ Phản hồi phụ : là phần tử lấy tín hiệu ra của phần tử nào đó quay trở lại đầu vào của chính phần tử đó hoặc 1 phần tử đứng trước nó.
_Phản hồi chính ( theo em hiểu ) : là phần tử lấy tín hiệu ra của 1 hệ thống rồi đưa quay trở lại đầu vào của hệ thống đó.
Ví dụ trong bộ điều tốc điện tử :
Phản hôi phụ sẽ đưa tín hiệu ra của bộ điều tốc PID quay trở lại phần tử so sánh đứng trước PID.
Còn phản hồi chính là phần tử CẢM BIẾN VÒNG QUAY lấy tín hiệu ra từ trục động cơ Diesel rồi đưa quay trở lại BIẾN TRỞ ĐẶT TỐC ĐỘ rồi qua BỘ SO SÁNH . Độ lệch của 2 tín hiệu này sẽ được đưa tới PID để đưa ra tín hiệu điều chỉnh...

Trên đây là ý kiến của em, có gì chưa đúng mong anh sửa giúp. thanks.

dungshoes
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 41
Registration date : 09/04/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by ocean16101982 5/4/2009, 14:46

Mấy hnay a bận quá nên bây giờ mới trả lời e đc.
Câu hỏi 1: Thông thường thời gian thay dầu của BĐT là khoảng 9000 - 10000h. Tức là khoảng 1năm.
Câu hỏi 2: Độ nhớt của chất lỏng bao giờ cũng phụ thuộc vào nhiệt độ. Nhiệt độ càng cao thì độ nhớt càng giảm. Do đó a nghĩ độ nhớt của BĐT phụ thuộc vào nhiệt độ làm việc thông thường của BĐT.
Câu hỏi 3: Lâu rồi a cũng ko nhớ trong giáo trình viết như thế nào nhưng a đọc trong mấy tài liệu của hãng Woodward thì người ta chỉ nói feed back chứ ko thấy nói chính hay phụ.
feedback control - 8.1


8. FEEDBACK CONTROL SYSTEMS




Topics:
• Transfer functions, block diagrams and simplification
• Feedback controllers
• Control system design




Objectives:
• To be able to represent a control system with block diagrams.
• To be able to select controller parameters to meet design objectives.




8.1 INTRODUCTION


Every engineered component has some function. A function can be described as a
transformation of inputs to outputs. For example it could be an amplifier that accepts a sig-
nal from a sensor and amplifies it. Or, consider a mechanical gear box with an input and
output shaft. A manual transmission has an input shaft from the motor and from the
shifter. When analyzing systems we will often use transfer functions that describe a sys-
tem as a ratio of output to input.



8.2 TRANSFER FUNCTIONS


Transfer functions are used for equations with one input and one output variable.
An example of a transfer function is shown below in Figure 8.1. The general form calls for
output over input on the left hand side. The right hand side is comprised of constants and
the ’D’ operator. In the example ’x’ is the output, while ’F’ is the input.





The general form





An example


output


x


4 + D

----------- = f D

-- = ---------------------

input


Figure 8.1 A transfer function example

F

D2+ 4D + 16


feedback control - 8.2


If both sides of the example were inverted then the output would become ’F’, and
the input ’x’. This ability to invert a transfer function is called reversibility. In reality
many systems are not reversible.


There is a direct relationship between transfer functions and differential equations.
This is shown for the second-order differential equation in Figure 8.2. The homogeneous
equation (the left hand side) ends up as the denominator of the transfer function. The non-
homogeneous solution ends up as the numerator of the expression.





x•+ 2 nx•+ n2x





f
= --
M
2x







f

xD2+ 2nxD + n
2
x D2+ 2nD + n
1

= ---
M
f
= ---
M

x

---
 
M

particular

-
f

= ----------------------------
2

D2+ 2 nD + n

homogeneous

























Figure 8.2













n
















Natural frequency of system - Approximate frequency of
control system oscillations.
Damping factor of system - If < 1 then underdamped, and the system
will oscillate. If =1 critically damped. If < 1 overdamped, and never
any oscillation (more like a first-order system). As damping factor
approaches 0, the first peak becomes infinite in height.



The relationship between transfer functions and differential equations for a
mass-spring-damper example



The transfer function for a first-order differential equation is shown in Figure 8.3.
As before the homogeneous and non-homogeneous parts of the equation becomes the
denominator and the numerator of the transfer function.







x•1
+ -x= f

feedback control - 8.3

xD1




+ -x= f
=f

x D1
+ -

x

1

-
f

= --------
D1





Figure 8.3

+ --





A first-order system response




8.3 CONTROL SYSTEMS


Figure 8.4 shows a transfer function block for a car. The input, or control variable
is the gas pedal angle. The system output, or result, is the velocity of the car. In standard
operation the gas pedal angle is controlled by the driver. When a cruise control system is
engaged the gas pedal must automatically be adjusted to maintain a desired velocity set-
point. To do this a control system is added, in this figure it is shown inside the dashed line.
In this control system the output velocity is subtracted from the setpoint to get a system
error. The subtraction occurs in the summation block (the circle on the left hand side).
This error is used by the controller function to adjust the control variable in the system.
Negative feedback is the term used for this type of controller.










INPUT
(e.g. gas)






vdesired
+




















_

feedback control - 8.4





Control variable


SYSTEM
(e.g. a car)





verror control gas
function









OUTPUT
(e.g. velocity)







car


















vactual








Note: The arrows in the diagram indicate directions so that outputs and inputs
are unambiguous. Each block in the diagram represents a transfer function.





Figure 8.4





An automotive cruise control system



There are two main types of feedback control systems: negative feedback and pos-
itive feedback. In a positive feedback control system the setpoint and output values are
added. In a negative feedback control the setpoint and output values are subtracted. As a
rule negative feedback systems are more stable than positive feedback systems. Negative
feedback also makes systems more immune to random variations in component values and
inputs.


The control function in Figure 8.4 can be defined many ways. A possible set of
rules for controlling the system is given in Figure 8.5. Recall that the system error is the
difference between the setpoint and actual output. When the system output matches the
setpoint the error is zero. Larger differences between the setpoint and output will result in
larger errors. For example if the desired velocity is 50mph and the actual velocity 60mph,
the error is -10mph, and the car should be slowed down. The rules in the figure give a gen-
eral idea of how a control function might work for a cruise control system.


feedback control - 8.5




Human rules to control car (also like expert system/fuzzy logic):
1. If verror is not zero, and has been positive/negative for a while, increase/decrease gas
2. If verror is very big/small increase/decrease gas
3. If verror is near zero, keep gas the same
4. If verror suddenly becomes bigger/smaller, then increase/decrease gas.
5. etc.



Figure 8.5



Example control rules



In following sections we will examine mathematical control functions that are easy
to implement in actual control systems.



8.3.1 PID Control Systems


The Proportional Integral Derivative (PID) control function shown in Figure 8.6 is
the most popular choice in industry. In the equation given the ’e’ is the system error, and
there are three separate gain constants for the three terms. The result is a control variable
value.





u=Kpe+Kiedt+Kdde
dt---



Figure 8.6



A PID controller equation



Figure 8.7 shows a basic PID controller in block diagram form. In this case the
potentiometer on the left is used as a voltage divider, providing a setpoint voltage. At the
output the motor shaft drives a potentiometer, also used as a voltage divider. The voltages
from the setpoint and output are subtracted at the summation block to calculate the feed-
back error. The resulting error is used in the PID function. In the proportional branch the
error is multiplied by a constant, to provide a longterm output for the motor (a ballpark
guess). If an error is largely positive or negative for a while the integral branch value will
become large and push the system towards zero. When there is a sudden change occurs in
the error value the differential branch will give a quick response. The results of all three
branches are added together in the second summation block. This result is then amplified
to drive the motor. The overall performance of the system can be changed by adjusting the
gains in the three branches of the PID function.

ocean16101982
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 23
Age : 41
Location : Nam Định
Registration date : 14/04/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by dungshoes 5/6/2009, 18:23

ok, phần tài liệu này ko có phản hồi chính và phụ, nhưng có phản hồi âm và dương - phản hồi này là như thế nào - anh có thể giải thích ko ? thanks!


There are two main types of feedback control systems: negative feedback and pos-
itive feedback. In a positive feedback control system the setpoint and output values are
added. In a negative feedback control the setpoint and output values are subtracted. As a
rule negative feedback systems are more stable than positive feedback systems. Negative
feedback also makes systems more immune to random variations in component values and
inputs.

dungshoes
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 41
Registration date : 09/04/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by ocean16101982 5/8/2009, 21:26

Đây chỉ là phần đầu của tài liệu về phản hồi. Mình chỉ có file pdf nên phải chuyển qua file word mới post lên đc. Mình dùng chương trình Pdf2word bản Demo nên chỉ chuyển đc 5 trang đầu tiên thôi. Nếu bạn cần thì mình gửi qua e mail cho.

ocean16101982
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 23
Age : 41
Location : Nam Định
Registration date : 14/04/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by dungshoes 5/14/2009, 11:59

ok, cám ơn anh.

dungshoes
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 41
Registration date : 09/04/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/9/2009, 07:50

Bak na0 co taj ljeu ve bo djeu tok UG-8 thj cho em voj.ca taj ljeu ve httd tau thuy cug dc.va noj ro hon cho em ve van de hoa dog bo 2 may fat.thak u!

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Somethings need to be corrected!

Bài gửi by Businessman 10/11/2009, 22:38

Hi everybody who concern to the very attractive subject - Marine Automation. This is first time I joint to the forum and experience myself to share some knowledge with u. Please feel free to discuss what u are interested in marine automation
1. Document on speed governor WOODWARD UG-8, 10 that I have in form of e-book. Let me know your email or others similar, I 'll send it to you asap (in English only regrettably).
2. DE (D/G) operation in parallel are prepared at maximum level in the handout of the subject "Marine Automation". Surely u have it if you have experienced in undergraduate program at MEF-VIMARU. Get one & C. If something isn't clear, pls quote your comments
3. Generally, period for hydraulic governor oil change should be 6 months or should be strictly followed as user's manual
4. The selected viscosity of governor oil depends on the normal working temperature (long-term)
5. Feedback: Main, auxiliary, positive, negative, derivative, proportional, etc. please refer to the concepts & definition in "fundamental of automation" or "control theory" in any sources
Bye with loves
LAHHKAN
Former student at MEF-VIMARU

Businessman
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 11
Registration date : 11/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/11/2009, 23:47

A oj a la vj kuu tjh cua e roaj .em dag rat can nhug taj ljeu do .co j a guu cho e nhug taj ljeu do wa mylove_hp09@ovi.com thak u! Ah your El khung the

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/15/2009, 16:01

Thaks u very much for send to me ducuments

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/15/2009, 16:01

Thaks u very much for send to me ducuments

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/15/2009, 16:02

Thaks u very much for send to me ducuments

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/15/2009, 16:16

If j dont understand any problem , can u help me please

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Businessman 10/16/2009, 21:16

Quote your problems, somebody can help u not only me

Businessman
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 11
Registration date : 11/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/17/2009, 08:53

J thjnk ,0ur f0rum 's t00 sad.there r too ljtte members and thejr commentary js too ljttle .ah where r u workjng ?

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Businessman 10/17/2009, 23:41

If u are tired of automation, u are tired of life. Your E is not so bad. Try to write an orthodox English instead of Vilish (Vietnamese-English)
"J thjnk ,0ur f0rum 's t00 sad.there r too ljtte members and thejr commentary js too ljttle .ah where r u workjng ?"
What you mean in "RED"?
I'm a businessman, so I do business anywhere, anytime to gain clean profitability, I'm completely free & that is the way I like

Businessman
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 11
Registration date : 11/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/18/2009, 21:17

The first ,the truth is that my EL is bad .thank u for consoled me.i am trying my best ,please counsel me ab0ut my shortcomings.the second ,i will explain,that word is abbreviated (j=i) because i'm online by mobile so it will much faster. I am sorry .the third ,i'm so suprised.i thing u are a man of sea.why are u a bussinessman ,difficult to undestand!

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/18/2009, 21:19

The first ,the truth is that my EL is bad .thank u for consoled me.i am trying my best ,please counsel me ab0ut my shortcomings.the second ,i will explain,that words are abbreviated (j=i,...) because i'm online by mobile so it will much faster. I am sorry .the third ,i'm so suprised.i thing u are a man of sea.why are u a bussinessman ,difficult to undestand!

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Businessman 10/19/2009, 11:18

Life is full of surprising, let's c & enjoy

Businessman
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 11
Registration date : 11/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/20/2009, 13:52

0h ,yes i thing s0 t00,but in your case difficult t0 understand .you seem to studyed at vimaru? If so ,you must be a man of sea ,so you are a busiman.can u explain ? N0 pr0plem ,If u d0n't want

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Jupiter_mylove 10/20/2009, 13:58

0h ,yes i think s0 t00,but in your case ,difficult t0 understand .you seem to studyed at vimaru? If so ,you must be a man of sea ,why are you a busiman?.can u explain ? N0 pr0plem ,If u d0n't want

Jupiter_mylove
Thực tập sinh
Thực tập sinh

Tổng số bài gửi : 47
Age : 34
Registration date : 08/10/2009

Về Đầu Trang Go down

Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp Empty Re: Một số câu hỏi cần mọi người trả lời giúp

Bài gửi by Sponsored content


Sponsored content


Về Đầu Trang Go down

Về Đầu Trang

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Bạn không có quyền trả lời bài viết